
Publiksuccén fortsätter – rekordmånga såg premiärerna
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
– Det är fantastiskt fint att se svenskarna gå man ur huse varje år för att följa sitt favoritlag på plats på arenorna i Allsvenskan och Superettan. Vi har haft två fantastiskt fina premiärhelger där fotbollen fått vara i fokus i stort sett hela tiden, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Publikrekorden fortsätter att avlösa varandra i svensk fotboll. Årets 261 385 åskådare för Allsvenskan och Superettan slår 2017 års ”moderna rekord” för antalet arenabesök efter två spelade omgångar på 257 420. Totalt sågs de två första omgångarna i Allsvenskan av 209 863 åskådare, en ökning med 5.2% jämfört med förra årets 199 253 åskådare vid samma tidpunkt, vilket ger ett snitt på 13 116 åskådare per match. 25-årsjubilerande Superettan bevittnades av 51 522 åskådare, en ökning på 25% jämfört med förra årets 40 768 efter två omgångar, som i sin tur ger ett snitt 3220 åskådare per match.
2025 års säsongspremiär är en god start för att slå rekordåret 2024 då det genomfördes totalt 3 192 519 arenabesök under säsongen. Det var andra säsongen någonsin, och i följd, som de båda ligorna tillsammans lockade över tre miljoner besökare över en säsong. Dessutom förbättrade Allsvenskan sitt rekord i en 16-lagsserie gällande publiksnitt till 10 786 åskådare per match.
– Vi fortsätter växa för varje år och man är stolt över den utveckling som sker. Just nu slår vi publikrekord varje år och vi hoppas att årets premiärsiffror visar att vi är på god väg att göra det i år igen. Extra kul är det att se 25-årsjubilerande Superettan öka med så mycket, menar Ola Rydén.
Den högsta publiksiffran hittills står AIK för, som i sin målrika premiär hemma mot IFK Norrköping lockade 38 525 besökare. Tvåa respektive trea på listan är Hammarby och Djurgården vars hemmapremiärer mot IFK Göteborg respektive Malmö FF på 3 Arena besöktes av 30 217 respektive 28 785 besökare.
Superettans hittills högsta publiksiffra noterades i Örebro där 9512 åskådare såg mötet mellan Örebro SK och Västerås SK. Tvåa på listan är Helsingborgs IF – Sandvikens IF (9135) följt av Västerås SK – Örgryte IS (4673).
– Det har skapats en hype att vilja vara på plats på arenan och ett arrangemang som man inte vill missa. Det är tydligt att fler och fler spelare väljer Allsvenskan både för den fantastiska inramningen men också för den höga klass som den sportsliga kvalitén håller. En eloge till alla som är med och utvecklar evenemangen för att folk till arenorna samt till våra supportrar för den fina atmosfär och stämning som de skapar på våra arenor, avslutar Ola Rydén.
Likt förra året kommer klubbarna att belönas för sitt publikarbete under säsongen genom Unibets initiativ Publikstödet. Avsikten med Publikstödet är att stötta det viktigaste i svensk fotboll, nämligen publikens engagemang. Totalt fördelas 20 miljoner kronor mellan klubbarna för att belöna deras publikarbete. Ingen klubb får mindre än 200 000 kronor i utdelningen.